Melide-Santiago de Compostela

27 juni 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Woensdag 26 juni Melide-Santiago de Compostela 63 km, totaal 2502 km, nog te gaan 0 km.

weer vroeg opgestaan, en 7 uur aan een echt Spaans ontbijt, koffie, verse jus, en een tostada (toast) of een croissant. En daar gingen we aan de laatste trip beginnen, het was donker en grijs en frisjes. We daalden eerst af, maar na een stuk drukke en gevaarlijke snelweg, de route van ons boekje gekozen. Gelukkig weer lekker rustig maar wel pittig. Het venijn zat echt in de staart, veel klimmen en dalen, vals plat en korte steile klimmen die je soms niet zag aankomen. Dus heel veel schakelen en ook best vaak van de fiets om even bij te komen en soms ook even lopen.

Onderweg raakten we de wandelaars kwijt, die lopen dus hun eigen route. Er stopten ook twee bussen met scholieren die vandaag ook een deel van de camino zouden lopen. Alle scholieren in hetzelfde sweatshirt en gaan met die banaan!

De omgeving was groen, bossen en kleine dorpjes met kleinschalige landbouw en ook nog veehouderijbedrijven.  We maakten veel kilometers voordat er koffie was, al de helft gedaan...wow en toen nog doorzetten...ging goed maar kostte dus best veel tijd.

Bij de afdalingen hadden we het zelfs weer koud en hadden onze jasjes echt nodig. In Touro hebben we nog even een stempel gehaald bij de officina de turisma, en daar werd zowaar bijgehouden hoeveel fietsers dit dorpje passeren. We vulden in waar we vandaan kwamen, leeftijd, geslacht en hoeveel kilometers we hadden afgelegd. Er werd ons verteld dat er vooral Nederlandse fietsers zijn die dit doen en dit was duidelijk zichtbaar in het boek.

Vlak voor Santiago was het nog pittig fietsen, en even voor twee uur zagen we de contouren van de kathedraal...poeh dat gaf een boost!

Nog even...en toen kwamen we op het plein voor de kathedraal...wel even een emotionele ontlading..het was klaar...het was fantastisch...het was soms moeilijk...het was een geweldig avontuur..en dit samen mogen beleven ontroerde ons beide.

We hebben meer dan een uur op het plein gezeten, indrukken opgedaan, alles op ons laten inwerken..zo mooi... en de zon brak door...

Biertje gedronken op het succes, en toen naar ons hotel. De fietsen in de garage en al afspraken gemaakt over hoe ze terug gaan naar Nederland met ook een deel van de bagage.

Donderdag 27 juni: Santiago de Compostella

We werden beide om zes uur wakker...dat waren we gewend de laatste weken, en toen nog even uitslapen..heerlijk. En toen hoefden we geen fietsbroek aan, niet de beurse plekken op de billen afplakken met tape, geen bidons vullen, geen bananen kopen, de Garmin (gps) niet starten, geen helm op, niet fietsen....

We wilden vandaag nog enkele zaken regelen om de reis goed af te sluiten, eerst de Compostela halen, nou nou, daar waren we echt niet alleen. We schuifelden langzaam verder en jawel, controle van de stempels en we hebben beide een prachtig bedevaartscertificaat  ontvangen. Toen naar de mis...helaas...de kathedraal wordt gerestaureerd en dus geen slingerend wierookvat...echt jammer...

In een andere kerk dus de mis bijwonen, weinig van verstaan maar het ging zeker over de vele pelgrims van allerlei nationaliteiten. Heel bijzonder, een volle kerk, en veel mensen geen zitplaats, en heel stil en de verbondenheid ervaren.

De kathedraal van Jacobus was wel te bezichtigen, dus wel het wierookvat zien hangen, de touwen, maar dus buiten bedrijf...over twee jaar dus maar terug...

Het is toch wel bijzonder dat een legende over Jacobus zoveel mensen/pelgrims naar deze stad trekt..

Toen nog even kijken op het plein...en wie zagen we daar...jawel onze camino vrienden die net aan kwamen fietsen, wat leuk! Vanavond weer gezellig met z’n allen eten!

Tenslotte:

Wat hebben we veel plezier gehad, een even voor de statistieken:

33 dagen fietsen, 2502 km, gemiddeld 75,8 km

rond de 50 bananen per persoon gegeten

maar 1 rustdag gehad

maar 1 keer fiets laten repareren

maar 1 keer lekke band

maar 1 keer ketting eraf

maar 1 keer tasje vergeten

en honderden keren geschakeld en geremd, geklommen, gedaald,  de fietsen krijgen een compliment!

Nu is het klaar, we gaan nog even als toerist de stad bezoeken en zaterdag terug naar Elst.

Ter afsluiting een gedicht van Ricky Rieter:

Vanaf hier

zal ik terugkeren

naar het gewone

leven

van alledag,

niet gewoon meer

na al  wat ik ervaren heb

en als rijkdom

opgeslagen in de weg

die ik zelf ben.

1. Jan jansen:
    Geweldig. Dank je wel!
  2. Marja en Jan:
    27 juni 2019
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. We horen graag jullie verhalen, alhoewel we natuurlijk al goed op de hoogte zijn ge bracht door je blog. Tot gauw en goede reis naar huis. Home sweet home. 👍
  3. Henk Minnema:
    27 juni 2019
    Ja, weer terug naar het leven van alledag. Een ervaring rijker. Ik hoor er nog graag iets meer over. Misschien al zondag in de kerk?
  4. Tiny Wiegersma:
    27 juni 2019
    Wat een mooie laatste blog en gedicht! Bedankt voor het meegenieten.
  5. Marnus Rotte:
    27 juni 2019
    Ate en Dirkje, Gefeliciteerd met jullie prestatie. Fantastisch. Met mij hebben velen genoten van de mooie reisverhalen en jullie ervaringen. We kijken er nu al naar uit nog veel van jullie ervaringen te horen (natuurlijk onder het genot van een lekker drankje.....). Goede thuiskomst. Groet Marnus
  6. Marja Hakkoer:
    27 juni 2019
    Genietvan jullie laatste dagen in Santiago en goede terugreis met een hoevelheid aan mooie ervaringen.
  7. Harm beukenholdt:
    27 juni 2019
    Ate en Dirkje een hele diepe buiging voor de geleverde prestatie. En wat hebben jullie jezelf een schitterend en blijvend kado gegeven in de vorm van de herinneringen aan dit avontuur die je kunt ophalen Zo vaak je wilt.
    Wel thuis!
  8. Josien en Jan:
    Beste Dirkje en Ate,

Om het maar eens in de taal van de jeugd te zeggen: RESPECT. We hebben jullie tocht gevolgd met het motto dat het niet om het doel (dat jullie hebben gehaald) gaat, maar om de weg die je samen aflegt. We wensen jullie nog een paar goede dagen daar en een goede reis terug. Tot spoedig ziens in Elst of omstreken.
    Groet, Josien en Jan uit Bemmel
  9. Gerard en Annet:
    27 juni 2019
    Gefeliciteerd met deze mooie prestatie. Jullie hebben na een goede voorbereiding samen van kunnen genieten.
  10. Tessa Hendriks:
    27 juni 2019
    Ate en Dirkje, gefeliciteerd met het behalen van jullie prachtige einddoel. Al was de reis veel meer een doel dan de eindbestemming, zo las ik in jullie verhalen. Ik heb ervan genoten.

Tot ziens weer in Elst!
    Groeten van Tessa
  11. Durk en Piety Weidenaar:
    27 juni 2019
    Grote prestatie hoor, gefeliciteerd!
    Tot ziens in Nederland.
  12. Sebastiaan Vos:
    Beste Ate en Dirkje,

Gefeliciteerd met deze prestatie. Echt respect hoor! Leuk om jullie reis mee te hebben kunnen lezen. Goede reis terug.
  13. Bob Plattel:
    27 juni 2019
    Ontzettend knap dat jullie dit volbracht hebben. Van harte gefeliciteerd met deze schitterende prestatie en jullie verhalen waren hartverwarmend om mee te lezen. Veilige reis terug naar Elst. Tot gauw!
  14. Bert:
    27 juni 2019
    Gefeliciteerd. Wat een mooie uitdaging die gehaald is. En bedankt dat jullie ons hebben laten meeleven. Leek net of we achterop zaten. 😘
  15. Peter de Leeuwerk:
    27 juni 2019
    Wat een knappe prestatie! Ik kan niet wachten om jullie na de doen. Dat doe ik dan ook niet lang meer. Tot spoedig. Dan kunnen jullie nu ons uitzwaaien.
  16. Jaco Schoenmaker:
    27 juni 2019
    Gefeliciteerd Dirkje en Ate ! Topprestatie en wat fijn dat we zo met jullie konden meeleven met jullie verhalen en ervaringen. Tot snel in Elst en ik sluit mij bij Peter verder aan.
  17. Caroline:
    27 juni 2019
    Geweldig gedaan, een enorme prestatie!! Ik zie er naar uit om de verhalen te horen wanneer jullie weer in Elst zijn. Volgens mij hebben jullie het in de minimale tijd volbracht, echt heel knap!
    Lieve groet, Caroline
  18. Carla:
    Beste Ate en Dirkje,
    Wat een prachtige reis hebben jullie samen gemaakt! Chapeau en nu heerlijk nagenieten. Met veel plezier heb ik de reisverslagen gelezen. Dank daarvoor.
  19. Coby:
    27 juni 2019
    Ik sluit me aan bij alle vorige reacties. Gefeliciteerd. Een geweldige prestatie!
    Goede thuisreis.
  20. Thijn en perry:
    27 juni 2019
    Een goede terugreis gewenst en wel thuis!
    Heel erg bedankt dat wij met jullie ‘mee mochten liften’ en zo een prachtig beeld hebben gekregen van jullie indrukwekkende trip!
  21. Jeroen:
    28 juni 2019
    Dag Ate en Dirkje mooi dat jullie veilig zijn aangekomen. Vol verhalen! Slechts een lekke band op 2500 km!
  22. Roald:
    28 juni 2019
    Ate en Dirkje, wat een geweldige prestatie en ook wat een inspiratie voor Nicole en mij!
    Hoop jullie snel te spreken in Nederland want er zal ongetwijfeld nog veel meer te vertellen zijn buiten datgene waarvan we in jullie blog kennis van hebben mogen nemen. Vandaag en morgen de NRM, dat missen jullie dan weer in het Nederlandse😎
  23. Arie Kattouw:
    Dag Ate en Dirkje,
    Proficiat, wat een prestatie en wat een ervaring!
    Geweldig dat jullie dit hebben kunnen en mogen volbrengen.
    Nogmaals ik/wij hebben genoten van jullie reisverhalen.
    Geniet nog even na in Santiago en voor zaterdag een heel goede thuisreis toegewenst.
  24. Arie de Groot:
    Hallo Ate en Dirkje,
    Wat een geweldige prestatie en een bijzondere ervaring. Respect voor jullie beiden. Dank ook voor de mooie verhalen.
  25. Jaap en Piety:
    28 juni 2019
    Een onroerend eind aan een belevenisvolle reis. Dank dat we mee mochten 'reizen'.
    Lieve groet, J en P
  26. Henk en Sita Kiestra:
    28 juni 2019
    Beste Santiago gangers, heel mooi jullie belevenissen. We hopen ook nog eens de foto’s te zien van jullie. Een prestatie van formaat. Goede reis naar Elst.
  27. Jan en Sippie:
    29 juni 2019
    We hebben zéér genoten van jullie reisverslag en de vele foto’s.
    Welkom thuis!!!
  28. Helen:
    30 juni 2019
    Chapeau! Wat een bijzondere ervaring voor jullie. Behouden thuiskomst!
  29. Edwin:
    30 juni 2019
    Gefeliciteerd met jullie puike prestatie en super bedankt voor het mogen 'meereizen'. met jullie mooie verhalen. Ik heb het al lezend echt ervaren als een challenge maar ook als een belevenis die uniek is.
    Tot gauw. Groet, Edwin
  30. Hermien Buurman:
    1 juli 2019
    Hoi Dirkje en Ate, wat geweldig, van harte gefeliciteerd met deze mooie en fijne prestatie samen. Ik heb nu even kippenvel😄. Heb echt genoten van jullie prachtige verhalen. Hoop jullie snel persoonlijk te spreken in Elst. Nogmaals petje af😄👍😍
  31. Chris Schrooten:
    2 juli 2019
    Bijzondere prestatie, en bijzondere ervaring, lijkt mij!! En mooi om jullie zo te volgen in de afgelopen weken.
  32. Kwaaitaal:
    2 juli 2019
    Van harte onze gelukwensen met het behaalde, een stevige hug.
    Thed & Guus
  33. Dick Klinkspoor:
    5 juli 2019
    Leuk dat wij jullie hebben ontmoet tijdens onze Camino. Het was erg gezellig en we hebben met plezier jullie ervaring gelezen. Wie weet, treffen we elkaar nog eens. Groetjes, Hilda en Dick