Arnéguy -Belorado

17 juni 2019 - Belorado, Spanje

Vrijdag 14 juni Arnéguy -Urroz Villa 60 km, totaal 1658 km

Baskenland, daar zaten we, en natuurlijk in het grensgebied maar dat was vroeger niet belangrijk, er was gewoon Baskenland met een eigen taal. En natuurlijk de borden in twee talen, en eh waar zie je  dat meer...?

Nou, de Pyreneeën in, de Ipañeta pas bedwingen, WoW, wat een uitdaging, gelukt! Een paar keer afgestapt, en maar een paar keer gelopen met de fiets, en gehaald. En dan krijg je van je zoon te horen: wie had dat gedacht, mem die een col bedwingt...ja dus, hoe ouder hoe gekker!

En er komen nog meer..dus ja het vertrouwen is vandaag gegroeid. En wat was het mooi, die pas nog in nevelen gehuld, en daarna Roncevalles, een mooie ontmoetingsplek voor pelgrims, en daar wordt nog het nodige werk verzet om er wat euro’s uit te halen...en terecht..

Wel iets meer fietsers gezien, en veel wandelaars, en dat vinden we echt knap. Mooie routes ook voor hen, niet altijd dezelfde als die van ons.

En weer heel bijzonder, een mooi hotel in Urroz, en willen we gaan eten, een ontmoeting met Nederlanders die vrienden van ons kennen. Echte westlanders Dick en Hilda, die ook fietsen maar wel iets gesmokkeld hebben want ze hebben ook een stuk met de trein afgelegd.

Vandaag klimmen en dalen, mooie rit, vooral het mooie afdalen,was weer genoeg en morgen wordt de temp nog goed en daarna heter. We gaan morgen weer klimmen en dan weer zo ongeveer 60 km, dan blijft het leuk! Adios.

Zaterdag 15 juni Urroz Villa-Estella 60 km, totaal 1745 km

We begonnen vandaag pas rond 9.00 u, meestal startten we een uurtje eerder maar het ontbijt was pas vanaf half 8. En toen nog even de fietsen halen, en dat deden we samen met de Westlanders, en door het vele en gezellige kletsen werd het gewoon wat later. Ach, niets erg, we gingen maar een rit van 60 km doen.

Het eerste deel was vrij gemakkelijk, veel dalen en af en toe vals plat, en dat valt soms wat tegen...gewoon doorgaan en de temp was goed.

We hadden als doel om Puenta da Reina, daar even stempelen, Jacobsbeeld bekijken en meer mooie dingen in het stadje. Dat lukte, en wat was het mooi. De man in de kerk zat al op ons te wachten leek het, hij kende zelfs het woord ‘stempel’.

Er waren daar heel veel wandelaars, van allerlei nationaliteiten, Japan en Australië, en natuurlijk weer Nederlanders op fietsen. Even een uurtje daar geweest, en toen verder..met meer klimmen en die vielen me best zwaar vandaag. Ik had eigenlijk een powerbankje nodig want mijn energie was op een laag niveau en het was intussen veel warmer geworden.

Natuurlijk hebben we Estella gehaald, weer 60 km met toch weer 600 hoogtemeters. Het was voor mij meer dan genoeg, en we zullen dit tempo een beetje handhaven omdat het de komende dagen warmer wordt en er ook weer behoorlijk geklommen moet worden.

Morgen willen we in ieder geval eerder starten, en dan vooral in de ochtend de meeste klilometers afleggen. En een goede nachtrust, de afgelopen nacht was ik vaak wakker geweest, hoop nu lekker door te kunnen slapen. Aan het hostel zal het niet liggen, mooie kamer en fijne plek.

Zondag 16 juni Estella -Navarrete, 74 km, waarvan 14 sightseeing , totaal 1819 km, nog te gaan ongeveer 667 km

Lekker doorslapen was de wens, en ja het hostel was goed maar erg gehorig...en het was weekend, dus de Spanjaarden gingen massaal uit. Naar de barretjes en lekker blijven kletsen...en dat gebeurde onder ons raam. Dus van slapen kwam maar weinig terecht,  pas na middernacht werd het rustig. We moesten het er mee doen, de wekker stond op 6.15 u, jawel op zondagochtend.

We wilden graag rond 7 u fietsen, dus banaantje en yoghurtje op de kamer en nog een koffie en broodje bij een benzinestation.

Her begon met klimmen, en nog meer klimmen en ook prachtige afdalingen en de vaart zat er lekker in. De benen van ons allebei deden het ondanks de paar uurtjes slaap prima.

Wat weer een prachtige omgeving, graanvelden, al rijp, olijfbomen, wijngaarden en weidse uitzichten en op de toppen van het landschap prachtige dorpjes. En rond het middaguur al tweederde van de tocht klaar. We gingen aan de koffie in Logroño, en stempel gehaald. En wat een pelgrims vandaag, vele, vele wandelaars, nou die hebben het echt zwaar. We zagen sommigen bepakt en bezakt, en zelfs eentje die een karretje met zich mee trok. Wij weten inmiddels uit ervaring dat 3 onderbroekjes en 3 hemdjes genoeg zijn, en wat langer dragen. En een fris luchtje door het gebruik van babyshampoo.

De cols waren best pittig, en dan zie je daar ‘Froome, Boomen, Nibali’ gekalkt staan ...waar was ‘Hup Ate en Dirkje’! Wij deden vandaag ook mee aan de ‘Vuelta’.

En toen ging het even anders dan gepland, de Garmin deed ons even rondjes rijden en we kwamen maar niet op de camino...uiteindelijk dat ding maar op Navarrete gezet, daar hadden we hotelletje geboekt. Het kwam goed maar zeker 14 km extra gedaan.

En ja, waarom zo vroeg op zondag starten...de temperatuur loopt op en in de middag tellen de kilometers dubbel. We hadden vandaag toch ook weer 678 hoogtemeters.

En zoals bovenaan te zien: we zijn voorzichtig aan het aftellen maar er komen nog moeilijke stukken! Dus zet onze namen maar vast op de steile hellingen..

Ook vanavond werden we omringd door de vele wandelaars, op de terrasjes, en in het dorpje. Een soort vierdaagse gevoel kwam terug. Ze liepen op slippers en compeed  en andere tapes werden volop gebruikt. En wat een nationaliteiten, wat we wel hoorden in gesprekken met hen dat ze veelal uit St. Jean de Pied Port startten en er ook soms maar enkele weken aan kunnen besteden en dan een volgend jaar terug komen en verder gaan. Wat een belevenis...en je ziet de verbroedering, echt zo mooi, als dat overal in de wereld zo was, ja misschien was er dan minder geweld en oorlog.

Op naar morgen en even voor de details, weer herrie onder ons raam..we gaan maar gewoon proberen te slapen.

Maandag 17 juni Navarrete-Belorado 64 km, totaal 1883 km, nog te gaan 603 km

De herrie van gisteravond, we hebben er niets van gemerkt, heerlijk geslapen. En weer de wekker op 6.15 u, en ontbijt van yoghurt, banaan en wat drinken op de kamer.

Om 7 u zaten we op de fiets, in de ochtend de kilometers pakken i.v.m. de oplopende temperatuur in de middag naar de 32 Gr. En dat was een goede beslissing want de stukken waren weer weids, hoogvlakte en weinig tot geen schaduw.

En zoals bekend, onze koffieverslaving...wat een surprise dat er al na 7 km een foodtruck was met ons ontbijt, een broodje en koffie. Wat een slimmerik deze Spanjaard, op de route van wandelaars en fietsers want we hobbelden even op de losse steentjes, niet echt fijn voor fietsers maar het was maar een klein stukje, dat hij daar stond.

We fietsten prima en nog maar 2 laagjes nodig, ik zelfs na de eerste klimmetjes nog maar eentje.

We reden door een soort ‘maanlandschap’ zoals Ate het noemde...weids, kale toppen, en hele grote velden met graan en dunbevolkt. Op deze route kwamen een stel tegen uit Oosterhout bij Breda, ook op 24 mei gestart, wel kampeerders dus met meer spullen.

Burgos nadert, morgen nog wat warmer, dus even nadenken wat wijs is om te doen bij de start want nu in Belorado is het ontbijt pas om 7 uur, eh dat hoor je me heus niet in Elst zeggen...pas om 7 u haha.

En voor het gemak...de hotels stempelen ook, we hebben er nu 24 stempels. We hebben een plekje aan de camino, dus vast weer leuke gesprekken vanavond.

En het eten, prima en lekker hier. We kiezen al een paar dagen het pelgrimsmenu, gewoon lekker en goed eten. Voor de prijs hoef je het hier niet te laten.

1. Dick Snijders:
    17 juni 2019
    Je bent al op 3/4 van de tocht. Dat gaat snel. Bedankt voor jullie mooie verhalen. Goede reis verder.
  2. Sippie Bouwknegt:
    17 juni 2019
    Jullie gaan echt als een speer. De gewenning zit onderhand helemaal in jullie benen.
    Inderdaad, op de camino is het een drukte van belang, dat brengt ook veel gezelligheid mee.
    Geniet er van, wij genieten mee!!
  3. Arie Kattouw:
    17 juni 2019
    Wauw, nog (maar) 600 km te gaan! Het einde van jullie pelgrimage komt (al) in zicht.
    Wat een mooie verhalen en wat een ervaringen. Wij 'smullen' er van.
    Heel veel succes toegewenst!
  4. Joost:
    17 juni 2019
    Een mooi beeld die Powerbank. Lekker aansluiten en met volle energie de volgende hobbel nemen ❗️
  5. Henk en Sita Kiestra:
    17 juni 2019
    We genieten van jullie mooie reisverslagen.
    Succes met de resterende kilometers, het doel komt in het zicht.
    Groetjes Henk en Sita
  6. Gosse Pier:
    17 juni 2019
    Moai om dizze tocht op ôfstân mei jim mei te belibjen! Wat in belibbenis! In hiel soad sukses noch de kommende tiid en ik bliuw jim folgjen!
    Groetnis, Gosse Pier
  7. Caroline:
    18 juni 2019
    Volgens mij hebben jullie het goede ritme te pakken. Als ware pelgrims bezweren jullie de hoogtes, knap! Wat mooi om zóveel mensen te ontmoeten die aan dezelfde klus begonnen zijn...... Zet hem op, nog minder dat 10 dagen schat ik in.
    ‘S Morgens een danoontje power en gaan met die banaan!
    Lieve groet, Caroline
  8. Jeroen:
    18 juni 2019
    Tjonge nog ‘even’ en jullie zijn in Santiago. Gaat plots snel. Knap het nemen van de cols!! Mooi dat er zoveel verschillende nationaliteiten de Camino lopen. Verbroedert en verzustert. Kan me voorstellen dat dit ontroert en energie geeft. Mooie dagen gewenst.
  9. Liesbeth Tuijnman:
    18 juni 2019
    Heb veel bewondering voor jullie. Dat klimmen en die temperatuur.....Zal een geweldige ervaring zijn. Hartelijke groet, Liesbeth
  10. Hermien Buurman:
    18 juni 2019
    Weer genoten van jullie verhaal. Goed bezig hoor🚴‍♀️👍. Jullie gaan het zeker redden. Lieve groetjes, Hermien😍
  11. Jaco Schoenmaker:
    18 juni 2019
    Gaat goed Ate en Dirkje ! Op naar de laatste paar honderd kilometer. Jullie gaan het halen.
    Vol bewondering en met veel plezier volg ik jullie in jullie verhalen. Ik krijg er steeds meer zin in om te vertrekken. groetjes weer Jaco
  12. Gerard H:
    19 juni 2019
    Geweldig jullie reisverslag, en waardering voor het doorzetten van mindere momenten. Bij mij komt het vierdaagse gevoel boven.
    Wat heerlijk als je Compastella in zicht hebt.
  13. P.E. Smit:
    24 juni 2019
    prachtig en compleet reisverhaal.
    Het gaat nu echt snel. Fijn maar ook jammer
    zul je zien.