Noyon-Chartres

31 mei 2019 - Chartres, Frankrijk

Woensdag 29 mei, van Noyon naar Meru, 104 km, totaal 590 km

We hadden lekker geslapen met de fietsen op onze kamer. Toch nog even op zoek naar een fietsenmaker, helaas, het was weer een garage, maar deze keer alle hulde voor Sébastien die een goede schroef had die de hele dag geen millimeter verschoof of ook maar iets van beweging liet zien. Het was weer een zonnige en droge dag, heerlijke temperatuur, in de ochtend jasje aan en in de middag fietsen in het shirt.

We gingen richting Compiègne, stempels gehaald bij L’eglise de St. Jacques en toen uiteraard lekker aan de koffie met nog een croissant. Die hadden we al meer dan verdiend na enkele behoorlijke klimmetjes, en ook dat went en gaat prima.

Toen weer door een weids en uitgestrekt agrarisch landschap, mooie klaprozen aan de rand en maar klimmen en dalen, het werd steeds meer. We hebben vandaag ruim 600 m hoogtemeters overbrugd.

En vandaag de eerste Nederlandse fietser ontmoet, in zijn eentje ook op weg naar Santiago, vlakbij Clermont.

Hij had ook nog kampeerspullen aan de fiets hangen, een hotelletje vond hij ook zo nu en dan handig. Hij had druk op zijn routes want hij moet volgende week dinsdag al in Bordeaux zijn om zijn vrouw daar te ontmoeten...poeh... dat wordt nog pittig...Hij was trouwens een dag na ons gestart.

We hebben een tweede terrasje opgezocht om lekker even cola te drinken en toen op voor het laatste stuk, was ook veel klimmen en nog behoorlijk wat kilometers. We hebben weer de 100 km gepasseerd en zijn in Meru aangekomen, lekker in een B&B en gegeten in het dorp.

We gaan morgen een kortere rit maken, even wat meer tijd, en dan nog een dagje en dan zijn we in Chartres, daar plannen we un jour de repose.

Donderdag 30 mei: Meru naar Mézières 54 km, totaal 644 km

Vandaag was het Hemelvaartsdag, ook hier te merken aan zaken die gesloten zijn, niet aan kerkgang of dauwtrappen. Wij gingen ook rustig van start na een heerlijke nacht in ons B&B, een boerderij met totale stilte, heerlijk.

Bij het aanvullen van de voorraad voor onderweg ontmoetten we een Nederlandse pelgrim, Remco, die in zijn eentje op reis en zwaar bepakt omdat hij zijn kampeeruitrusting ook nog bij zich heeft. Hij vertelde dat hij eens in de vier jaar zo’n tocht maakt om zijn hoofd leeg te maken. Nou dat lukt zeker,  weten ook wij inmiddels. Als we zo fietsend bezig zijn is er alleen maar het fietsen, in cadans of toch wel wat ploeteren om de vele hoogtemeters te kunnen overbruggen, en uiteraard kijken naar alles wat er zoal te zien is. Prachtige stille dorpjes, mooie vergezichten en prachtige rozen bij de muurtjes van de huizen of klaprozen aan de rand van het graanveld.

Even later was er ook een Vlaming met zijn velo die al voor de vierde keer naar Santiago ging. Petje af hoor want het is zeker leuk maar ook wel eens eventjes niet...maar dat duurt meestal maar kort!

Veel hoogtemeters vandaag en lange pittige klimmen, en geen meter vlak. En een donkere grijze lucht, en dus voor het eerst behoorlijk nat geregend!

We kwamen onze medepelgrims meerdere keren tegen, een feest van herkenning.

Wij zijn gestopt halverwege Chartres, morgen nog ongeveer 70 km, en dan even en dagje niet!

Vrijdag 31 mei: Mézières naar Chartres 75 km, totaal 719 km

Vandaag een zonovergoten dag, geen jasje nodig. We hadden heerlijk geslapen in Kimotel, volgens ons waren wij de enige gasten. Er was een heerlijk en uitgebreid ontbijtbuffet.

Gisteren hadden we besloten om toch de fiets van Ate door een fietsenmaker te laten repareren,  er zat er eentje op 10 min. fietsen, dus daar was de start dus. Nou, en daar kregen we geen spijt van, een super techneut, zeer vakkundig en uiterst precies zowel op zijn werkplaats als op zijn spullen. En hij snapte heel goed dat we er waren. Ruim 45 min. is hij bezig geweest, boutje op maat gemaakt, een wondermiddeltje toevoegen om de schroef te fixeren zoals hij zei, de kettingen smeren en even de bandenspanning controleren. We hadden voor het eerst weer alle vertrouwen in onze fietsen.

En de route richting Chartres was prachtig, door bossen, graanvelden en kleine dorpjes. En muziek in onze oren van de vele grasmaaiers, want  het leek wel of alle gazons vandaag aan de beurt waren.

We hoefden minder te klimmen, en toch waren er nog aan het eind van de rit ruim 550 hoogtemeters overbrugd. Het ging gewoon heel soepel, lekker.

Onderweg uiteraard weer aan de koffie, we verbazen ons elke dag weer over deze barretjes waar zoveel machines staan om een gokje te wagen bij de lotto of whatever. En ook de grote verschillen, de ene heel netjes en de andere gewoon wat minder netjes. Echter altijd veel aanloop en de koffie smaakt tot nu toe heerlijk.

En bijzonder was dat de fietspaden die we vandaag slechts een paar keer tegenkwamen, gebruikt werden als parkeerplaats en wij als fietsers even de rijbaan op moesten om er langs te kunnen.

Nog gestopt voor wat cultuur en geschiedenis en zo zijn we aangekomen in Chartres.

Morgen geen fietsdag, dagje rust en de stad en vooral de kathedraal bekijken en uiteraard ons pelgrimspaspoort van een stempel laten voorzien.

En het wordt goed weer, heerlijk, en we genieten met volle teugen.

Belangrijk detail voor ons als fietsers, de zadelpijn neemt af, treedt er al gewenning op?

We zullen het zien.

1. Alies Lindeboom:
    31 mei 2019
    Hoi Heit & Mem,
    Ben zo trots op jullie en vooral zo blij voor jullie dat jullie dit samen kunnen doen — deze reis en ál jullie herinneringen zijn voor altijd. Geniet van de kracht van het monotone en het effect op de geest! Het lijkt vast een beetje op de Appalachian Trail.
    Liefs uit zonovergoten Amsterdam xxx
  2. Jaco Schoenmaker:
    1 juni 2019
    Hoi Ate en Dirkje, mooi om zo jullie verslagen te lezen. Blijf genieten en fijn dat de fietsen weer op orde zijn. Wij nog 1 maand voor vertrek. Krijg er steeds meer zin in. Groetjes wee
  3. Marja Hakkoer:
    Hoi Ate en Dirkje,
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen. Zo te lezen gaan jullie als een speer. Al heel veel kilometers in de benen. Hopelijk dat de fiets van Ate geen kuren meer gaat geven. Fijn dat hij nu goed is gemaakt.
    Tot het volgende verslag.
  4. Joost:
    1 juni 2019
    Klinkt allemaal heel fijn. Geniet van wellicht de oudste glas in lood ramen die we nog hebben. Zo mooi
  5. Edwin:
    1 juni 2019
    Heerlijk om te lezen, avontuurlijk maar ook vredig.
  6. Ina schoenmaker:
    1 juni 2019
    Lekker rustdagje, elke dag geeft nieuwe kansen
  7. AP:
    1 juni 2019
    Ziet er goed uit, en zo te zien ontwkkelen de klimbenen zich al :) Geniet er van!
  8. Sippie Bouwknegt:
    1 juni 2019
    Wij smullen van jullie belevenissen omdat ze voor ons zó herkenbaar zijn!!!
    Inclusief de “ afwijkingen” aan de fiets.
    Wij beleven deze tocht weer helemaal opnieuw. En.... er komt nog héél veel moois aan!!! Geniet van de rustdag en de prachtige kathedraal.
  9. Pieter en Akke:
    1 juni 2019
    Bedankt voor de prachtige verhalen. Veel fietsplezier, veel succes en doorzetten, maar dat lukt vast. Leafs fan Pieter en Akke
  10. Hermien Buurman:
    2 juni 2019
    Elke keer weer een genot om jullie verslag te lezen. Klinkt super, jullie zijn kanjers😄👍
  11. Durk en Piety Weidenaar:
    Ga zo door!
    Hier nu ook prachtig weer
  12. Jacobien en Ton:
    2 juni 2019
    Een week onderweg en dan al zo ver! Heel veel respect hoor. Veel plezier gewenst met mooi weer, lekker eten, een biertje na een lange dag op het stalen ros, heerlijke overnachtingen om goed uit te rusten en hopelijk geen materiaalpech meer.
  13. Hilal:
    3 juni 2019
    Ziet er heel goed uit en heerlijk om te lezen. Leuke verhalen. Veel (fiets)plezier!!!
  14. Alwin Kaashoek:
    4 juni 2019
    dag Ate en Dirkje,
    Jullie zijn een mooi avontuur begonnen. Ik wens jullie veel plezier en inspiratie!
    hartelijke groet,