Moorsel-Noyon

28 mei 2019 - Cambrai, Frankrijk

Zondag 26 mei: Moorsel -Tournai 90 km, totaal 315 km

We begonnen met een heerlijk ontbijt in ons hotel, echter...we waren de eersten en de broodjes stonden er nog niet, maar dat kwam goed.

En toen weer naar de Leirekensroute, met de kop in de wind en dat zou dus de hele dag duren! En de wind waaide pittig! Poeh!

De route begon vlak, door Aalst, Denderleeuw, Ninove, mooi op het jaagpad langs, jawel De Dender.

We waren niet alleen, veel fietsers, wandelaars en vissers, ieder met zijn/haar eigen sport bezig. In Geraardsbergen aan de koffie en voordat we dat kregen moesten we flink klimmen maar beiden niet van de fiets, tadaa! De muur die de fietsers daar beklimmen bij racewedstrijden heeft uiteraard hetzelfde stijgingspercentage.

Op het terras aan de Grote Markt werd ons nog gevraagd hoeveel kilometers we hadden afgelegd, dat was toen nog maar 37, maar ons uiteindelijke doel boezemde ontzag in.

Nog wat vlakke kilometers en vanaf Lessines begon een glooiend en uitgestrekt landbouwgebied. We klommen vandaag 365 hoogtemeters en dat met harde tegenwind, bij afdalingen voelde het alsof we terug werden geblazen. Dus meer tijd nodig dan we dachten. Maar verder geen klagen over het weer, droog en een heerlijke fietstemperatuut van 19 graden.

Onderweg lunch in dit gebied, fiets tegen een muurtje, wij in het gras en uit het gehuchtje kwam een man aanlopen. Leuke ontmoeting, half in Nederlands en ook deels in het Frans. Hij vroeg of we naar Santiago gingen en ook waar we vandaan kwamen. Het maakte de broodjes uit de Carrefour extra smakelijk..

Het bleef doorbikkelen met die tegenwind maar zonder problemen Tournai bereikt en toch weer 90 km, mooi in het centrum een hotel, en heerlijk gegeten bij een Italiaans restaurant. Er was daar een bijzondere sfeer, beetje geduld nodig en voor een habbekrats gegeten vandaag.

Maandag 27 mei: Tournai/Doornik  -Cambrai 70 km, totaal 385 km

We zijn rond 8 uur gestart in Doornik, de route vinden ging minder goed door werk aan de weg en maakte noodzakelijk om even een stuk op een stoep te fietsen. Zoals al vaker blijkt dat er omleidingen zijn en we even ons best moeten doen om hier op het goede pad te blijven, de kaart erbij is dan erg handig.

We hadden weer prachtig fietsweer, zonnetje, en jawel, de wind was gaan liggen en toen hij er weer wat bij was, was het prima te doen.

Weer een prachtige route,  jaagpad bij de Schelde langs, door het bos en ook door vele kleine gehuchtjes op het Franse platteland. Een mooi glooiend agrarisch gebied met veel graan en afgewisseld met bieten en aardappelen die al iets verder zijn dan in Nederland. En gelukkig voor de boeren hier, vannacht had het even geregend.

De koffie smaakte heerlijk na ruim 30 km bij Auberge La croix ou Pils, en natuurlijk weer een gesprekje over onze tocht. De Fransman bekeek even goedkeurend onze fietsen en wenste ons veel succes. Ook onderweg werden we aangemoedigd door applaus, en ja hoor het fietsen ging inderdaad prima.

Na ruim 70 km zijn we gestopt in Cambrai, we vonden het voor vandaag genoeg. En ook omdat we een redelijk zwaar stuk tegemoet zouden gaan van wel 45 km met klimmetjes en geen hotels op dat stuk. Dus morgen gaan we richting Noyon, het weer ziet er dan even iets minder uit, regen en een stuk frisser. We zullen wel zien.

Het pelgrimspaspoort is weer voorzien van een stempel van de VVV van Cambrai. We konden niet de kerk in, er was een begrafenis.

Vandaag ook een eerste technische probleempje met de fiets van Ate, hij hoorde het steeds meer aanlopen...en maar kijken, niets te zien, hij is zo technisch en geduldig!, en ontdekte dat het een schroef was die door het gestuiter op de kasseien los was geraakt.

Jacobus was weer bij ons, een garage met aardige Franse techneuten tilden het wiel eruit en draaiden de schroef even aan. De garage was op nog geen 600 m bij ons vandaan.

Kasseien kom je veel tegen in de dorpen steden hier in het noorden Frankrijk. Het is slecht voor je fietsen, maar het veroorzaakt ook veel zadelpijn.

Wat ook opviel, er was een kleine begraafplaats van Canadese soldaten , zo midden tussen de graanvelden. Keurig verzorgd zoals we dat vaker zien bij deze erevelden.

Dinsdag 28 mei: Cambrai-Noyon 101 km , totaal 486 km

De dag van het thema: het leven is niet maakbaar maar fietsen wel!

We vertrokken uit Cambrai met het idee dat we een lange broek nodig hadden, er was een regenachtige dag voorspeld en een temp van ongeveer 14 graden.

De zon scheen toen we rond 8.15 u vertrokken en al gauw wilden we die lange broek in de fietstas stoppen want het was teveel van het goede,  zo gezegd zo gedaan.

En jawel, de klimmetjes begonnen, lange stukken en ook wel pittig, het ging goed en het weer was ook prima met toch wel weer wind die niet altijd meezit. De omgeving prachtig en weids, en rustig en agrarisch.

We hebben heerlijk koffie gedronken in Catelet, broodje erbij want het lijf heeft  wel wat energie nodig. Even later gekeken bij de bron van de Schelde.

Zo rond het middaguur begon de materiaalpech, weer dezelfde schroef los als gister en nog een tweede erbij..dus stoppen en aandraaien. Daar bleef het niet bij, een uurtje later, oh lala de schroef totaal verdwenen. Nou kunnen we vaststellen dat fietsers hier niet echt een voorkeursbehandeling krijgen in het verkeer qua wegdek, gaten, stenen, hobbels, kasseien en al wat je maar kunt bedenken voor gestuiter van je fiets en uiteraard je zitvlak..au! En toen we de schroef hadden vervangen een tierap (tip van een vriend) dachten we verder te kunnen....maar toen een lekke band bij de andere fiets..en zo meer...

Weer een garage bezocht met alweer vriendelijke mensen en huppatee daar gingen we voor het laatste stuk.

De lucht was donker en jawel, nog even schuilen voor de regen, en na 101 km in Noyon gearriveerd. De meeste buien waren gelukkig elders gevallen.

Even veel calorieën naar binnen gewerkt bij de grill burger en een biertje, en dan is het leven van een pelgrim weer op orde.

Wijze les van vandaag, niets is maakbaar, alleen de fietsen!

A bientôt!

1. Ina schoenmaker:
    28 mei 2019
    Jullie gaan als een speer. De wind lijkt me zwaar, mooie foto s
  2. Marja de Leeuwerk:
    28 mei 2019
    Wat mooi om jullie verhalen te lezen. Het is een pittige eerste week zo met hobbelig wegdek en fietspech! Wat fijn dat het steeds weer maakbaar blijkt te zijn!
    Is Elst hebben we vandaag ook heerlijk wat regen gehad. Onze tuintjes hebben ervan genoten!
    Goede reis!
  3. Loes Pieper:
    28 mei 2019
    Als dat zo vlot doorgaat Ate en Dirkje, zijn jullie veel te snel weer terug. Vergeet niet te genieten door bijvoorbeeld een dagje niksen ergens.
    Groetjes Loes
  4. Attje Meekma:
    28 mei 2019
    Prachtich om sa op 'e hichte te bliuwen fan jim moaie reis. It liket my ek noch wolris wat. probleemkes binne der om oplost te wurden en dat slagget jim aerdich goed! Geniet fan alles ûnderweis en in goede reis fierder.
    groetnis Attje en Willem
  5. Jaco Schoenmaker:
    28 mei 2019
    Mooi om zo jullie verhalen te lezen. Nemen we mee op onze voorbereidingen. Heel veel succes en blijf genieten met elkaar!
  6. Roald:
    Mooie fietsbroek Ate !
  7. Caroline:
    29 mei 2019
    Wat ontzettend gaaf wat jullie doen. Heerlijk om te lezen, ik hoor je praten Dirkje. Veel respect voor jullie prestatie!
  8. Maurice en Marieke Uytdewilligen:
    Mooi om te lezen!
    Geniet er maar goed van!
  9. Jeroen:
    29 mei 2019
    Al aardig op weg!! Een mooie quote voor een preek. Niets is maakbaar, alleen de fietsen!!
  10. Sippie Bouwknegt:
    29 mei 2019
    Heerlijk om te lezen, en.... zó herkenbaar. We hebben onze verslagen er even bij gepakt. Vooral de klimmetjes, zadelpijn, pech met fiets en de behulpzame mensen, maar bovenal, het genieten van alles!!! Dat gaat zo door tot het eindpunt!! En, je krijgt steeds meer conditie.
  11. Gerard H:
    Beste Ate en Dirkje

Bedankt voor het inkijkje in jullie fietstocht. Veel punten van herkenning zoals de hobbel de bobbel fietsstroken, maar ook de leuke kontakten die spontaan kunnen ontstaan door soms onverwachte momenten.
    Leuk om dit samen te kunnen doen.
    Hopende dat het weer mee werkt en ik kijk uit naar jullie verdere ervaringen
    Hartelijke groet
    Gerard
  12. Anneke van Nes:
    29 mei 2019
    De erevelden in die streek zijn heel indrukwekkend. Dat blijft je lang bij.
    Moedig om zo tegen de wind op te fietsen, veel succes en geniet een keer van een rustdag! Groet!
  13. Jaap en Piety:
    29 mei 2019
    Hallo Ate , als de schroef nog een keer los raakt, dan maar even vragen aan een techneut of die niet vast gelast kan worden. Maar misschien is het beter om even langs te gaan bij een echte fietsenmaker
    Groet
    Jaap
  14. Wil Verduijn:
    29 mei 2019
    Ja wat tegenslag hoort er bij zo’n reis toch wel een beetje bij denk ik. Het motto zou kunnen zijn : “zonder strijd geen overwinning “!!
    Komt vast allemaal wel goed ! Geniet er van .