Châtellerault-Saint-Aulaye

8 juni 2019 - Saint-Aulaye, Frankrijk

Woensdag 5 juni Châtellerault-Sagvigny-Lévescault 57 totaal 1045 km

Even eerst dit, de leuke reacties die wij kunnen lezen in ons blog, vinden wij erg leuk en op moeilijke momenten geeft het ons extra kracht. Dank!  Zoals vandaag, want ja het weerbericht dat klopte volledig. We begonnen met miezerregen maar al snel werd het meer en meer en meer. Dus alles uit onze truckendoos qua regenkleding  gehaald en dat bleek niet genoeg. We werden natter en natter, en ook de schoenen, reeds voorzien van een soort laarsje, hielden het niet droog. En wat nog erger was, we werden koud. Zo rond het middaguur waren we in Poitiers en we besloten niet verder te willen en kunnen gaan, maar we hadden nog geen hotelletje geboekt. Wij in een restaurant...ze zagen ons aankomen, stelletje verzopen katten, met de waterplasjes onder de tafel. We hebben netjes om een dweil gevraagd en de zaak wat schoongemaakt.

Na ons hapje eten, hebben we de tijd genomen om een hotel in Poitiers te vinden, wij zoeken, en bellen, maar alles was ‘complet’....we werden stiller en stiller, dit was nog niet eerder gebeurd! Tenslotte de telefoon al aan de powerbank...en gelukkig op 11 km fietsen een Chateau gevonden en deze doorzetters hebben de stoute ‘laarsjes’ en regenkleding maar weer aangetrokken. Ate was zo koud, hij bibberde zo...dat hij de gps niet meer aankreeg, dat heb ik toen gedaan want mijn regenjasje was iets beter en ik was iets minder koud.

Wij daar aangekomen...surprise....geen kamer...en het was net het programma ‘ik vertrek’, een bouwval met nog zeker werk voor de komende 10 jaren...wel kregen we een lekkere kop thee van Ricardo, die oorspronkelijk uit Colombia kwam. Hij kluste daar en wat hij deed bleef voor ons onduidelijk maar het gesprek was interessant. Hij vertelde dat hij 30 jaar geleden voor de maffia uit Columbia was gevlucht, hij had geprotesteerd tegen de drugskartels en de corrupte wereld zoals hij zei. Hij heeft er ook voor gezorgd dat we een kamer kregen in het dorpshotel, en dat was echt boffen. De nieuwe eigenaren waren nog maar 14 dagen met de zaak begonnen en de kamer die we kregen rook nog naar de verf.

Ook hebben we daar kunnen eten, aardige mensen die in de toekomst zeker meer gasten verdienen.

Al met al, een bijzondere dag, Ate bijna onderkoeld, en die regen, regen en nog eens regen...en dan dit kunnen vertellen. En toch weer 57 km, wel iets van de route afgeweken maar weer warm en droog geworden!

Donderdag 6 juni Savigny-Lévescault-Champagne Mouton 78 km, totaal 1113 km

Heerlijk geslapen, en een mooie lucht vanochtend en geen druppel regen gehad.

Een frisse start na al die regen en we fietsten heerlijk, toch enige discussie over de gps en de route op de kaart. We waren het niet eens, de gps gaf iets anders aan, dus deze keer de kaart. En gelukkig maar, want anders hadden we onze koffie gemist!

We reden weer door een weids en agrarisch landschap, gehuchtje na gehuchtje, over vooral landbouw wegen, die rustig zijn en veilig. Wel moesten we weer meer klimmen en het dalen duurt natuurlijk nooit zo lang, dus de benen zijn weer getraind.

Mooie foto’s kunnen maken en we hebben een heerlijke plek gevonden bij een Chambres  d’Hôtes in Champagne Mouton, toch weer 78 km. En nu we de km iets hebben bijgesteld, is mijn batterij wel weer elke ochtend opgeladen en hebben we ook samen veel meer plezier.

We hebben hier vanavond ook kunnen eten en gezellig gekletst met de Engelsen die hier hun droom realiseren.

We hebben voor morgen een korte rit, er komt windkracht 5 of 6, en uiteraard tegenwind, en we lopen tegen het pinksterweekend wat inhoudt dat niet alle accomodaties beschikbaar zijn. Nou, dan doen we er maar iets langer over, we gaan het halen, voel ik. Dat is voor een lieve vriend in Elst hoop ik fijn te horen, die kan dan rustig thuis blijven en hoeft mij/ons niet te halen! Still  going strong!

Vrijdag 7 juni Champagne Mouton-Angoulême 60 km, totaal 1173 km

Het werd een bijzondere dag! We hadden heerlijk geslapen en het had flink geregend. De lucht was grijs en....de wind trok aan. We vertrokken niet zo vroeg, alle regenkleding aan en het voelde aan als 10g C... Na een uurtje stopte de regen..en soms nog wat kleine buitjes maar daar kijken we intussen niet meer van op. We hadden rekening gehouden met onstuimig weer en ook omdat we weer moesten klimmen, een korte rit...

Nou, het werden er 60 km, en hoe! De hele dag een onstuimige wind, met rukwinden en wij vonden het ook zelfs wel gevaarlijk. We hebben door de bagage wat meer kilo’s maar ik werd twee keer de berm ingeblazen. En soms ook gewoon lopen omdat het gewoon niet ging. Gelukkig dragen we een helm, want de takken braken van de bomen! Bij een afdaling haalde ik, Dirkje, slechts 10 km qua snelheid en ik trapte ook nog mee...de wind had een kracht van wel zeker windkracht 8. En dan ben je, als je geboren bent op het Friese platteland echt wel wind en zeker tegenwind gewend. Maar dit was vooral op de top van de heuvels nog een graadje erger.

We waren blij dat we veilig in Angloumême aankwamen, stempel gehaald en maar even geproost op deze dag. Morgen is de voorspelling beter, en dan gaan we verder, trap voor trap... en eh...volgende week voorspellen ze noordenwind..dan misschien de wind mee? En misschien moeten we het niet zo letterlijk nemen met de wind, wij kennen samen heus wel tegenwind maar ook de wind mee!

Zaterdag 8 juni Angoulême - Saint-Aulaye 63 km, totaal 1236 km

Een dag met een gouden randje! De storm was geluwd, naar Nederland getrokken....zo vlak voor de Pinksterdagen. We hebben een heerlijke fietsdag gehad, zon, beetje wind en prachtige en relaxte rit. Het begon met klimmen en dalen, en dat kan ik minstens 10 keer of nog vaker opschrijven, het was te doen, en we fietsten echt heerlijk.

Toen was het tijd voor koffie, we zijn verslaafd, dat geef ik toe, en in Ronsenac zochten we naar een barretje. Helaas, ‘ fermé ‘ was het antwoord van een bewoner die zijn lege flessen in de container gooide. Ach, dommage...  mais j’offre  vous de café! En eh mijn Frans was goed genoeg om te verstaan dat we bij hem werden uitgenodigd,  (mijn luikje met Frans staat al een paar weken wijd open en er komt veel terug van 5 jaar MMS, juffrouw Baars, toch Piety?) zo gezegd zo gedaan.

De man zette koffie voor ons, zijn vrouw was het aan werk in de super U, een supermarkt en hij was al een tijdje gepensioneerd en wist te vertellen dat hij vaker fietsers ziet die dezelfde tocht afleggen als wij nu doen. We hadden een prachtige ontmoeting, lekkere koffie en ook heel persoonlijke dingen toen hij vertelde dat een van zijn kleinkinderen twee keer aan een hersentumor was geopereerd en ook nog 6 chemo’s nodig had gehad, mais c’est bien maintenant, we kwamen tot de conclusie dat gezondheid het allerbelangrijkste in het leven was en is! Toen nog even naar de legendarische fontein in het dorp tegenover zijn huis. En hij wist te vertellen dat mensen er naar toe gaan, geld in werpen en hopen op een voorspoedig herstel van wat dan ook...het leek wel een beetje op de Trevi fontein.

Daarna lekker doorgefietst naar Aubeterre sur Dronne, en een stempel gehaald. Prachtig stadje.

En huppatee, nog een klein stuk te gaan, naar Saint-Aulaye, en onderweg nog een ontmoeting met een Nederlands echtpaar uit Ter Aar, sinds 20 mei op pad.

Ons hotel bleek pas open rond 18 u, dus nog even in een barretje om wat te drinken en bananen voor morgen in de supermarkt gekocht. Een simpel doch netjes hotel en het eten smaakte goed, lokale producten en lekker bier. Morgen naar Cadillac, ongeveer 90 km denken we, het weerbericht is goed en deels vlak. We gaan het zien.

1. Jaco Schoenmaker:
    8 juni 2019
    Een echte pelgrimstocht met afzien, maar zeer zeker ook genieten van alles. Mooi om jullie zo te blijven volgen. Krijg ik een beetje beeld van hetgeen ons wellicht ook te wachten staat 😉 hele mooie dagen verder gewenst Dirkje en Ate !
  2. Durk en Piety Weidenaar:
    8 juni 2019
    Hoop voor jullie dat het weer nu goed blijft.
    Goede Pinksterdagen
  3. Hanneke Overduin:
    Sterkte en veel plezier!
    En alvast een mooi en geestig weekend hoe en waar dan ook......

Veel groeten,
    Hanneke.
  4. Marja en Jan:
    8 juni 2019
    Wat fantastisch en wat schrijf je leuk. Je zegt dat jr het vreend vindt dat je alleen maar mannen tegenkomt. Je hebt zeker niet door hoe stoer jij bent Durkje ( e Ate ook natuurlijk). Bewondering voor jullie. Jullie gaan het halen. Fijne Pinksterdagen.
  5. Pier:
    8 juni 2019
    Ja Dirkje, ik heb ook een jaar les van juffrouw Baars gehad. Bedankt trouwens voor het overdragen van de harde wind...
  6. Wieger Lindeboom:
    8 juni 2019
    Wat weer een mooi verslag van jullie reis En jullie gaan voortvarend moet we zeggen Ik denk zo,n beetje over de helft Petje af en een mooi vervolg van jullie reis We kijken altijd uit naar jullie verslag mooi om dit te volgen Groetjes uit Makkum
  7. Caroline:
    8 juni 2019
    Tjongejonge, samen kunnen behangen valt in het niet bij samen naar Santiago fietsen! Heel knap hoe jullie de weersomstandigheden weten te trotseren. Heel knap, jullie zijn op de helft toch? Chappeau!
  8. Loes Pieper:
    8 juni 2019
    Heerlijk om te lezen! Knap van jullie! Ik voel het haast in de benen hoe jij schrijft over dat geploeter in regen en wind. En in mijn hoofd hoor ik....hoe sterk is de eenzame fietser die kromgebogen over zijn stuur tegen de wind, zichzelf een weg baant.
    Succes, geniet van Pinksteren. Ik bid voor jullie!
  9. Liesbeth Tuijnman:
    9 juni 2019
    Wat is een dweil in het Frans.....Je schrijft heel beeldend Dirkje en ik bewonder jullie hoe jullie doorzetten. Nat en koud. Maar ook die leuke ontmoetingen. Dat zijn later de dingen die je nooit meer vergeet. Hartelijke groet, Liesbeth.
  10. Hermien Buurman:
    9 juni 2019
    Hallo Dirkje en Ate, tijdens mijn ontbijt genoten van jullie verslag. Jullie maken heel wat mee maar blijven positief. Ik geniet elke keer van het lezen. Lijkt een beetje alsof je bij jullie op de bagagedrager zit. Veel plezier en succes de komende dagen🚴‍♀️🙋
  11. Rein en Sietske:
    9 juni 2019
    Goed bezig Ate en Durkje. Al heel wat meegemaakt lezen we wel. De weersomstandigheden hebben veel invloed gehad de laatste dagen. Echte doorzetters zijn jullie petje af. Veel plezier met het vervolg. En ja ook wij kijken uit naar het volgende verslag. Leafs en een dikke tut en doe voorzichtig
  12. Noach:
    9 juni 2019
    Mooi geschreven, de boeiende reisverhalen. Heel veel succes met het vervolg. Jullie kunnen het😀
  13. Thijn en perry:
    9 juni 2019
    Wat een enerverende dagen weer. Gelukkig schijnt de zon weer en er is koffie😉. Jullie zijn sportieve doorzetters Ate en Dirkje, goed bezig!
  14. Jeroen:
    9 juni 2019
    Tja. Het hoort natuurlijk wel bij een echte pelgrimage. Tegenwind een dichte deur... maar ook weer bijzondere ontmoetingen. De weg kies je niet zelf, de weg kiest jou! En op die weg ben je nooit alleen! Bon voyage👌
  15. Jaap en Piety:
    9 juni 2019
    Wel fijn dat als jullie zo moeten ploeteren door dat slechte weer, de fietsen het goed blijven doen en er geen technische mankementen meer zijn. Petje af en inderdaad was het juffrouw Baars die je het Frans heeft bijgebracht.
    Hartelijke groet en gewoon doorgaan!
  16. Bart en Jet:
    Hallo Dirkje en Ate,
    Wat een avontuur al, nou ik vind het wel stoer van jullie, met name als het koud wordt na zo'n pak regen. Als ik naar de foto's kijk is het echt een onvergetelijk avontuur samen, super mooi om te zien hoe ondernemend jullie zijn! Via zo'n blog genieten wij een beetje mee, Hartelijke groet uit Haaren. Bon route!!
  17. Jan jansen:
    9 juni 2019
    Dank voor het prachtige reisverslag tot dusver. Ja, dat slechte weer kwam hier telkens een dag later. En dus veel foto’s in het nieuws van omgewaaide bomen, die al eerder gekapt hadden moeten zijn.

Gaat het om het doel of de reis? In ieder geval veel ervaringen opgedaan. Veel pinksterinspiratie gewenst voor de tweede helft.
  18. Tessa Hendriks:
    9 juni 2019
    Wat een inspirerende verhalen, het geploeter wat gelukkig vaak wordt beloond met mooie ontmoetingen en prachtige uitzichten. Met jullie blik vooruit komt alles goed!

Groetjes Tessa
  19. Marja Hakkoer:
    9 juni 2019
    Oh wat dapper van jullie. Hopelijk komt er nu droog en zonnig weer naar jullie toe en kunnen jullie met volle teugen van de tocht genieten.
  20. Marja Hakkoer:
    9 juni 2019
    Trouwens ik geniet van jullie verhalen.
  21. Sippie Bouwknegt:
    9 juni 2019
    Toen het vorige week hier zo hard waaide moest ik steeds aan jullie denken, doordrenkt raken van de regen, het gevoel hebben “ ik red het niet meer” pech met de fiets enz. alles maak je mee. Maar iedere keer komt er weer een opsteker en ga je weer met frisse moed op weg. We leven erg met jullie mee!!
  22. Nathalie Koopman:
    10 juni 2019
    Wat zou het leven van een fietser zijn zonder wind, regen en koffie? Mooie verhalen Ate en Dirkje. Kop in de wind en trappen maar, de mooiste verhalen ontspruiten uit onverwachte ontmoetingen. We volgen jullie met veel plezier, dus kom maar door met de verhalen en de foto's.
  23. Tijn van Osch:
    10 juni 2019
    Jullie reisverslag inspireert om misschien toch maar eens naar Santiago te gaan. Geniet ervan.
  24. Liesbeth Tuijnman:
    10 juni 2019
    Een dweil is une serpillière, ha, ha. Stel en dat hoop ik van niet, dat jullie nog eens zo'n ding nodig hebben. ik zal jullie bij terugkomst een verhaal over dweilen vertellen toen ik nog met mijn ouders kampeerde in Frankrijk. Mijn moeder was de handdoeken vergeten, maar had wel nieuwe dweilen. Je waste je toen nog aan zo'n lange zinken bak. We mochten niet praten van mijn moeder. Andere Nederlanders vonden het héél vreemd dat die Fransen zich met dweilen afdroogden! Was in Rennes, zal ik nooit vergeten.
  25. Wil Verduijn:
    10 juni 2019
    jullie krijgen het zeker niet kado !! Maar dankzij jullie doorzettings-vermogen komt het vast allemaal goed .En een troost of bemoediging : jullie huis aan de Helster staat ondanks wind en regen als een rots inde branding. En wacht vol geduld op jullie thuiskomst !
  26. Maurice en Marieke Uytdewilligen:
    12 juni 2019
    Wat een belevenissen! Zo'n tocht als deze zal zeker dalen en pieken kennen, afzien en mooie ontmoetingen maken deze tocht dan ook absoluut compleet. Wat maken jullie indrukwekkende dingen mee en wat een mooie herinneringen zullen hier uit voortkomen. Heel veel succes met jullie reis verder!
  27. Marilena:
    13 juni 2019
    Respect heb ik voor jullie, hoe dapper en wat een doorzettingsvermogen . Na zoveel regen en wind toch al die kilometers fietsen. Dan de interessante ongeplande ontmoetingen met lokale bevolking en lotgenoten zijn natuurlijk de kers op de taart van iedere dag die jullie gaan. Prachtig die diversiteit aan emotie´s en ervaringen. Hou vol en geniet .