Chartres-Chattelleraut

4 juni 2019 - Châtellerault, Frankrijk

1 juni, rustdag in Chartres

Vandaag hadden we een eerste rustdag, geen fietsbroek nodig en tijd voor de kathedraal en genieten van prachtig zomerweer.

We hadden gisteravond een extra borrel gedronken op het eerste stuk want het was best goed gegaan. Vele kilometers, pechproblemen opgelost en ook intens genoten van het fietsen van de mooie route. En dan hoef je dus even niet, we gingen rustig ontbijten en na de koffie richting de kathedraal. In de stad was van een middeleeuws feest gaande met allerlei acitiviteiten zoals muziek, optochten in mooie kleding van eeuwen geleden, en we fietsen dan ook rustig naar de kathedraal en daar de fietsen aan het hek vastgezet.

Magnifiek, zo kun je deze kathedraal wel omschrijven, groot en imposant en bijna een overdaad aan glas in lood ramen..hoe hebben ze dat lang geleden voor elkaar gekregen denken we dan eventjes.

Uiteraard eerst een stempel, een schelp en we vroegen waar we Jacobus zouden kunnen zien. Hij was buiten bij de ingang en daar heeft ie misschien ook de fietsen bewaakt. Het beeld van hem is mooi en wat opvalllend is dat hij een tasje heeft met daarop twee schelpen.

En toen natuurlijk tijd voor een terrasje, lekker in de schaduw en en genieten van heerlijke soep en koffie. We raakten in gesprek met een Amerikaans stel, op reis in Europa   en ook op weg naar haar familie in Polen om een bruiloft bij te wonen.

Hij merkte op dat hij toch te weinig tijd had voor reizen en genieten, hij had plannen om daar toch verandering in te brengen maar voor Amerikanen valt dat niet mee met hun aantal vrije dagen.

Wij vinden zelf ook dat we dat eigenlijk te laat zijn gaan doen, maar gelukkig hebben we nog tijd en zijn we gezond. Het leven is meer dan werken zei Ate...nou daar heeft hij gelijk in!

We hebben nog wat rondgeslenterd en genoten van de activiteiten die er waren en toen  nog wat boodschappen gedaan voor morgen.

We gaan weer eten in ons hotel, was gisteravond heel lekker en omdat we een rustdag hebben gaan we dus niet fietsen...

Morgen willen we vroeg starten, het wordt warm, in Nederland ook tropisch lezen we hier, en we willen een rit gaan maken van ongeveer 100 km.

Zondag 2 juni Chartres -Vendôme 106 km, totaal 825 km

Even om te beginnen, de totale stand van onze afgelegde kilometers is steeds tot aan het hotel.

We vertrokken vroeg, rond half 8 op de zondagochtend. Wij als luxe pelgrims hadden heerlijk geslapen in onze kamer met de airco aan. Het was zonovergoten, zonnebril op en die is de hele dag niet af geweest. Ook hadden we goed gesmeerd met factor 50, ook geen overbodige luxe met de kracht van de straling van de zon. En licht gekleed, want de temp was vanaf de eerste uren prima.

We reden heerlijk op onze stalen ros richting Bonneval, al ruim 40 km en toen aan de koffie. We zaten op het plein voor de kerk en de klokken luidden. ‘De kerk roept’ zeggen we dan, maar hier worden alleen de vrouwen geroepen lijkt het, geen man te zien in de kerk en het zingen van de vrouwen klonk prachtig. Dat was vorig jaar in Spanje ook het geval.

We vervolgden onze weg richting Vendôme, ruim 100 km hadden we berekend. We hebben daar wel wat spijt van gekregen, want het werd warmer en warmer en ook de klimmetjes begonnen ons zwaar te vallen, en uiteraard, een pittige tegenwind.

We hadden wat meer momenten nodig om even bij te komen en te drinken, liters, liters water hebben we gedronken deze dag. Meestal eten we onze broodjes op uit de tasjes, maar we kregen ze niet weggekauwd en we hebben onszelf maar even getrakteerd op een terrasje met een heerlijk broodje zalm.

Een zware dag werd het uiteindelijk  door de combinatie van de warmte en veel tegenwind. We hebben besloten het aantal km voortaan rond de 80 km te houden als het hoogteprofiel dit toelaat . Hier is niet zo fietsen als in ons eigen landje en de motivatie van mij, Dirkje, was ondanks de hoge temperaturen tot een zeer laag niveau gedaald. We hopen dat het morgen minder warm zal zijn.

Maandag 3 juni Vendôme-Chambrai les Tours, Tours iets voorbij, 82 km, totaal 907 km

Wat een mooie grijze lucht vanochtend, wat kan een mens daar blij van worden. Wij werden het in ieder geval, en de temp was flink gekelderd. Het was dus een stuk aangenamer om weer te gaan  fietsen, het jasje moest zelfs aan want het begon ook nog wat licht te regenen. De motivatie kwam weer helemaal terug, de klimmetjes gingen soepel en we fietsten echt veel beter dan gisteren.

Een verrassing onderweg, een complete spoorbrug  was verdwenenen en geen enkele mogelijkheid om over het spoor te komen. Daar stonden we in the middle of nowhere in agrarisch gebied. Wat een aangename ontmoeting kwam er toen er een tractor kwam aanrijden en de jonge Franse boer in keurig Engels ons kon vertellen dat de brug twee jaar geleden zomaar was weggehaald. Hij was er nog steeds kwaad over. Hij wist ons te vertellen dat we even naar rechts moesten gaan, door het gras te gaan fietsen en dan zou er al snel een verharde weg komen. Dat bleek juist en zo kwamen we weer op het goede pad terecht. Jacobus liet zich weer even zien, zeggen we dan.

De koffie was er na 30 km, de regen stopte en even later ook de jasjes uit want het werd weer aangenaam fietsweer richting Tours. Mooie route, nu al tussen de wijngaarden fietsen van het Loiredal, en velden met zonnebloemen, nog maar 30 cm hoog, de bloei houden onze fietsvrienden uit Elst tegoed over een maandje.

We reden makkelijk via een fietspad naar de kathedraal van Tours, stempelen en nog even aan de koffie en toen richting hotel. We zitten al iets verder dan Tours en zitten dicht bij de route voor morgen.

En eh....we gaan met het tweede deel van de boekjes van de St. Jacobsroute beginnen!

Dinsdag 4 juni Tours- Châtellerault 81 km , totaal 988 km

Vandaag de wekker op half zeven om vroeg te kunnen starten, in de ochtend fietst het vaak wat makkelijker en dat is pure winst. En we waren daar erg blij om want de (tegen)wind trok steeds meer aan, het was volgens ons  wel windkracht 7, een warme föhn op de hoogste stand. De route was niet heel bijzonder, geen opmerkelijke zaken, wel genoeg hoogtemeters, zo rond de 290. Dat ging prima.

We hadden gisteren in Tours nog een fietser gezien, bepakt en bezakt, en jawel vandaag twee mannen  uit Nederland die, toen ze ons inhaalden, nog 45 km te gaan hadden. En ze gaven ook nog even de raad mee om op tijd te stoppen want er is hier ook code oranje voor vanavond, onweer en de harde wind was waarschijnlijk daar al een voorbode van.

Trouwens, het zijn steeds mannen die we zien, nog geen enkele vrouwelijke fietser gezien. Dan ben ik best wel een beetje trots dat ik met mijn maatje Ate hier al ben. En ons tempo mag dan wat lager zijn, we gaan wel door en natuurlijk heerlijk dat we qua tijd geen druk voelen. Dat is het mooie van pensionado te zijn.

En wat ons opvalt hier in Frankrijk, het milieu doet er toe, we zien dat er gescheiden afval wordt opgehaald! En natuurlijk ligt er wel eens wat zwerfvuil, maar in Nederland schatten wij in, echt meer! Nederland daarentegen heeft meer zonnepanelen, daar is hier nog wel wat winst te behalen. Zoveel zonuren en slechts een enkele woning heeft panelen.

Ook de muurtjes en hekken rondom de huizen zijn opmerkelijk, iedereen schermt zijn bezittingen af. De gastvrijheid die we verder merken, is heel goed en we ontmoeten vriendelijke mensen.

Aan de fietspaden zou wel iets meer aandacht kunnen worden gegeven, zo heb je 200 m fietspad en dan houdt het weer op. Echter, als je als fietser duidelijk aangeeft welke richting je op wilt, wordt er goed rekening met je gehouden. En ze rijden met een wijde boog om je heen.

Voor morgen wordt er veel regen verwacht, we gaan morgenochtend besluiten wat we dan gaan doen.

1. Mia en Therese:
    Chapeau, Ate en Dirkje!!
    We genieten van jullie avonturen en jullie zijn al erg goed gevorderd. Houd vol!
  2. Caroline:
    4 juni 2019
    Jullie krijgen het niet cadeau. Soms denk ik:”Het is beter om de andere kant op te fietsen, vaker windje mee 😃”, maar dat is geen optie natuurlijk. Ontzettend knap hoor, het lijkt me geweldig. Verstandige keus om iets minder km per dag te rijden denk ik. Rustig aan dan breekt het lijntje niet. Hartelijke groet uit Elst.
  3. Petra van Wingerden:
    4 juni 2019
    Dag Dirkje en Ate, wat een avontuur! Ik bewonder jullie doorzettingsvermogen.
    Ik hoorde dat het in NL ook heel slecht weer wordt vandaag ( 4/6) en hier ( in Loubès-Bernac ) wordt morgen HEEL veel regen verwacht. Geen idee of Loubès op jullie route ligt, maar kom gerust langs! Hartelijke groeten en goede reis!
  4. Arie Kattouw:
    Dag Ate en Dirkje,
    Ook wij lezen met veel plezier en waardering jullie reisverslag.
    Châtellerault, wij kennen het. Op we naar Zuid-West Frankrijk overnachten wij hier in het verleden altijd.
    Inderdaad het 1e gedeelte van jullie camino zat er in Tours op. Nu op richting de Pyreneeën!
    Heel veel fietsplezier en succes toegewenst.
  5. Liesbeth Tuijnman:
    5 juni 2019
    Vind jullie heel stoer, lees met plezier jullie reisverslag, leuk Dirkje. Geniet vooral. Een hartelijke groet.
  6. Peter C:
    Dag Dirkje en Ate,
    Bedankt voor jullie levendige reisverhalen. En wat zie je meer op de fiets dan in de auto.Dat valt op als jullie landschappen beschrijven die wij al vele jaren met de auto doorklieven!
    Heel veel succes, Peter en Riet
  7. Ank:
    Hallo Dirkje en Ate,
    Het is leuk om jullie reisverslag te lezen. Goed geschreven. Het is soms best pittig zo te lezen, maar jullie hebben al veel kilometers gefietst zeg. Heel veel succes verder met de fietsreis.
    Hartelijke groeten, Wim en Ank.
  8. Hermien Buurman:
    6 juni 2019
    Hoi Dirkje en Ate, elke keer weer een plezier om jullie reisverslag te lezen. Jullie zijn goed bezig en wat een prachtige foto’s. Ik blijf jullie volgen. Succes en plezier voor de rest van de tocht🚴‍♀️👍
  9. Alwin Kaashoek:
    8 juni 2019
    Leuk om te lezen. Dapper hoor, al die km’s fietsen. Ik doe het - ondanks mijn jeugdigheid :-) - niet na, denk ik.
  10. Evert tuinstra:
    11 juni 2019
    Kostelijk om zo jullie pelgrimstocht een beetje mee te kunnen beleven. Prachtige verhalen en mooie foto's. Bij de abrikozengebakje liep het water me door de mond. Monter samen volhouden.
  11. Marnus Rotte:
    13 juni 2019
    Hoi Ate en Dirkje,
    We kijken al uit naar de volgende verhalen. Complimenten voor de prestaties. Veel succes in de nog komende dagen en kilometers